om mig

Bo Christensen
Jeg er ny her, og skal lige igang
Kan kontaktes på e-mailen: fotoarkenbo@gmail.com
Fotografi og filosofi
Da jeg opdagede, at man ved hjælp af en vilje og de rigtige idéer igennem videre tænkning, kunne bane sig vej til et højere niveau, for der igennem at få bedre billeder, - da var jeg klar på - at ville forsøge mig seriøst. Ikke for at blive professionel, men for at se, hvad det kræver for at blive så god som ønsket.
Sådan noget kræver tid, specielt, når ingen andre kan hjælpe én. Hvilket så ikke er helt korrekt. Der er faktisk folk der hjælper helt frivillige. Mange gør det helt uden at vide det. – Den besked var kryptisk. Jeg ved det. Men ved at være åben for input, sker det, at der falder noget ind ad ¨brevsprækken¨. Søg gerne på YouTube.
At blive bedre ud i at fotografere handler det ikke om, - at motionere pegefingeren. Eller skrue filmen frem med tommelfingeren efter eksponering, eller for den sags skyld lade automatikken gøre alt det praktiske. Det handler om at stille spørgsmål til, hvordan man når sine målsætninger, for der igennem at øve sig til man er tilfreds med svaret for igen at gentage. Filosofi er et værktøj som det, - at træne er et andet. Et tredje værktøj kunne være at skrive. I den proces at skrive, får man en bevidsthed, der ikke var der før. - For dem som ikke kan fordrage, det, at træne, fordi det minder om sport, - så kald det leg. Igennem legen øves det ubevidste frem til en bevidsthed. Nysgerrigheden skærpes. I alt det er der spørgsmål, som der skal svares på. Det er filosofi i forholdet til fotografi.
Fotografi er ikke svært. Det er krævende. Det klares ikke over en kop kaffe og et stykke wienerbrød - en gang i ugen. Kritik skal ikke gives med bedreviden, men med den erfaring man besidder. .
I mine lege har jeg eksempelvis tæske ord. Det er ord som laver forhold til det, - at forholde sig. Det må gerne give mening for én selv. - Det må under ingen omstændigheder være meningsløst. – Hvad kunne give én mening? Det kunne være de svar der kommer ud fra de spørgsmål man stiller.
En vej til - at blive bedre er også betingelser:
Man skal være ærlig over for sig selv. Man må ikke lyve og slet ikke for sig selv. - Hvad har det med fotografi at gøre? Hvis man vil noget med sit fotografi, er det vigtigt at der er ryddet op på alle de mentale hylder. Kloge Åge skal uden for døren. Der må ikke stå færdigsyede meninger på hylderne - til eksempel. Ærlighed holder sindet åbnet. At være i åben tilstand, betyder, at man er modtagelig for input. - Der kan komme nyt ind. Og det er det fotografi blandt andet handler om.
